Your Page Title

Tekniske sparkesykkelbegreper

1.1 Aluminiumslegeringer, Smiing, Varmebearbeiding (T4-6)




De ulike metallbehandlingene er delt inn i legeringskategorier. Legeringsverdien bestemmes av blandingen av metaller som metallbehandlingen består av. Generelt kan man si at legeringsverdien er et uttrykk for holdbarheten til metallet.

4130 er en stål legering som inneholder krom og molybden. Dette materialet kalles ofte kromoly stål. Vanlige blandingene er: krom-moly, Cro-moly, CrMo, CrMo, CrMo, CR-MOLY og lignende. Sparkesykler laget av 4130 er lettere, sterkere og hardere enn vanlig stål.

6061 refererer til en aluminiumslegering med magnesium og silisium. Materialet er lett å jobbe med og sveise. Derfor brukes det på fly. En sparkesykkel med en 6061 legering kan sveises, men den vil miste styrken rundt de sveisede områdene. Varmebearbeiding kan gjenopprette materialets styrke etter sveising. T6 refererer til nivået av varmebehandling metallet har fått. T-verdien indikerer nivået av varmebehandling. Generelt vil en høy T-verdi gjenopprette den tapte styrken til en legering eller sveising osv.

7075 (7000-serien) refererer til en aluminiumslegering med sink som er sterkere enn noen annen aluminiumslegering. Derfor er sparkesykler laget av et 7075 materiale de sterkeste sparkesyklene.

Formålet med å bruke varme på metallet er å endre de kjemiske egenskapene. Det er mulig å øke eller gjenopprette styrken etter sveising. Sparkesykkeldeler som har gjennomgått varmebehandling er ofte sterkere enn deler som ikke har gjennomgått behandling.

Smier er når metall formes til ett stykke. Sparkesykkeldelen som smies, er sterkere enn en tilsvarende del som er behandlet annerledes, f.eks. ved sveising. Siden metallet formes ved smiing, blir metallmolekylene sortert for å passe til delens form generelt. På den måten er molekylene kontinuerlig sortert innenfor sparkesykkeldelen. Resultatet er en sparkesykkeldel med forbedret styrke.
   

Sparkesykkeldekk

Sparkesykkeldekk/Headtube og nakke


Se vårt utvalg av sparkesykkeldekk


Headtube på sparkesykkelen din er viktig for gaffelen. Dette er der gaffelen går gjennom og styrelageret er plassert. Headtube er koblet til dekket via dekkets nakke. Når du bygger en tilpasset sparkesykkel, er dekkvalget ikke et problem da du mest sannsynlig velger dekket først og deretter de ulike komponentene. Hvis du trenger et nytt dekk, kan lengden på headtube kanskje ikke passe til den gamle gaffelen din.

Derfor må lengden på headtube passe til gaffelen og kompresjonssystemet. De fleste head tubes har en lengde på omtrent 10 cm (4 tommer).

Alle sparkesykkeldekk har en headtube-vinkel på 80-85 grader – de fleste har en vinkel på 83 grader. Headtube-vinkelen bestemmer hvor langt styret vil lene seg mot rytteren. Et styre som ikke lener seg mye gjør at sparkesykkelen føles romsligere. Det gir også mer direkte styring. Mange sparkesykkelmerker gir ikke denne informasjonen, da et lengre plattform ofte er et bedre alternativ for en romslig følelse.
 

Sparkesykkeldekk/Integrert vs. Standard


Se utvalget av sparkesykler


Standard sparkesykkeldekk har headtube-cupene presset inn i headtube. Cupene er lett gjenkjennelige da de vil ha en annen farge og struktur enn headtube. Videre er headtube slankere enn cupene, som også er en merkbar karakteristikk. Standard sparkesykkeldekk kan bruke gjenger og gjengefrie gafler.

Integrerte sparkesykkeldekk har integrerte headtube-cuper som gjør det bredt og solid. Det kan gjenkjennes ved at fargen og strukturen er den samme, samt at headtube er bred.
 

Sparkesykkeldekk/Bredde




Bredden på dekket må passe deg for at du skal føle deg komfortabel mens du gjør triks og stunts. Ryttere med store føtter foretrekker et bredt dekk. Stunt sparkesykler er mellom 10,5 cm og 11,5 cm brede.
 

Sparkesykkeldekk/Lengde




Dekklengden er viktig for at du skal kunne passe på sparkesykkelen. Hvis du vil ha stabilitet, må du velge et langt dekk. Imidlertid, hvis du er mer fokusert på å ri i en skatepark på ramper, foretrekker du kanskje et kort dekk. Dekklengdene varierer fra 48 cm til 56 cm på alle sparkesykler. Dekk på stunt sparkesykler varierer fra 50 cm til 53 cm.
 

Sparkesykkeldekk/Fotplass


Se utvalget av sparkesykler


Plattformen er området mellom nakken og bremsen. Som med dekklengden, er det viktig å føle seg komfortabel på sparkesykkelen. Ryttere med store føtter foretrekker et dekk med plass til føttene. Plattformer på trikse sparkesykler er omtrent 36 cm.
 

Sparkesykkeldekk/Konkav




Konkav er et begrep mest kjent i skateboarding-miljøet – spesielt blant longboard ryttere. Begrepet refererer til en liten kurve på plattformen. Formålet er å stabilisere føttene dine og gi deg en følelse av hvor føttene dine er plassert på dekket uten å måtte se ned. Dette og griptapen er de viktigste verktøyene for å holde føttene på plass.
 

Sparkesykkeldekk/Drop Outs




Drop outs er et begrep kjent fra sykkelmiljøet. Det refererer rett og slett til delene av dekket som når rundt bakkanten av dekket.
 

Sparkesykkel Styrelager

Sparkesykkel styrelager/Introduksjon


Se komponenter


Sparkesyklens styrelager kommer i to kategorier: standard og integrert.

Standard styrelagre er laget for både gjengede og gjengefrie gafler. Disse leveres med kopper som er presset inn i headtube. Sparkesykler for nybegynnere som koster mindre enn 94 EUR har mest sannsynlig et gjengesett.

De mer avanserte sparkesyklene vil ha integrerte styrelagre med kopper som er en del av headtube. De integrerte styrelagrene er bare kompatible med gjengefrie gafler! Headtube på dekket vil avgjøre hvilken type styrelager som passer til det (se ovenfor).
 

Sparkesykkel styrelager/Del etter type




Uavhengig av typen styrelager har alle pro sparkesykler fra bunnen og opp: Krone race, bunnlager, topp lager og støvlokk.

Standard styrelagre har en kopp for å holde bunnen og topp lagerene på plass i headtube. Disse koppene må presses inn i headtube med et spesielt styrelagerpresseverktøy.

Gjengefrie styrelagre har en klypering eller kompresjonsring som monteres rundt gaffelen. Gjengede styrelagre har ikke en klypering. Kompresjon oppnås ved at støvlokket skrus på gaffelen og deretter låses på plass av låsemutteren.
Integrerte styrelagre har ikke kopper. De er integrert i headtube (se ovenfor for beskrivelse).