Sparkesykkel Komprimeringssystem
Sparkesykkel Komprimeringssystem/Introduksjon
Se Sparkesykkelkomponenter
For at stangen og gaffelen skal bevege seg i samme retning når du svinger sparkesykkelen, trenger du et komprimeringssystem. Det fester gaffelen til hodebølgen på dekket og sørger for at gaffelen din snur jevnt. Grunnleggende sett finnes det 4 forskjellige typer komprimeringssystemer som brukes på trikse sparkesykler.
- Threaded
- Inverted Compression System (ICS)
- Standard Compression System (SCS)
- og Hidden Intern Compression System (HIC)
Det finnes flere typer komprimeringssystemer. En annen versjon av ICS, kalt Systemkomprimering ISC, brukes ofte. Et mer referert komprimeringssystem er en annen versjon av HIC, kalt Integrated Headset Compression (IHC), som vanligvis brukes på trikse sparkesykler og brukes på de fleste sparkesykler i alle prisklasser.
Hvert system beskrives nedenfor.
Sparkesykkel Kompresjonssystem/ICS (Invertert Kompresjonssystem)
ICS kompresjonssystemer bruker en omvendt kompresjonsbolt. En omvendt kompresjonsbolt går gjennom styretuben til gaffelen og skrus inn i stjernemutteren som er presset inn i nedrøret på styret, som beskrevet ovenfor.
ICS er det enkleste kompresjonssystemet og også det billigste. Dessverre er det heller ikke spesielt holdbart. Det krever hyppige justeringer, og risikoen for skade på stjernemutteren er høy. I tillegg krever kompresjonssystemet fjerning av forhjulet for å stramme eller justere bolten. ICS-kompresjon er bare kompatibel med standardstørrelsesstenger eller aluminiumstenger og krever en sprekk i stangen samt et spesialverktøy for å installere stjernemutteren i nedrøret.
Sparkesykkel Kompresjonssystem/ICS anbefalt lengde på gaffel
Sparkesykkelkomponenter bestemmer lengden på gaffelen.
Forskjellige merker har en liten variasjon i lengden på styretuben. Videre bestemmer headsetet den totale lengden som gaffelen må gå gjennom. Derfor kommer gaffelene med forskjellige lengder på styretuber. Det betyr at gaffelene fungerer bedre med noen dekk med ICS-kompresjon enn andre. Vi anbefaler at gaffelens styretube har en lengde på minimum 3,8 cm og maksimum 5,1 cm over headsetet for ICS-kompresjonen. Den anbefalte maksimale lengden er bestemt ut fra det faktum at stjernemutteren skal plasseres 6,5 cm opp i nedrøret.
Sparkesykkel Kompresjonssystem/HIC (Skjult Intern Kompresjonssystem)
HIC-kompresjon er laget for oversized-stenger som har en sprekk.
Kompresjonssystemet fungerer ved å bruke en distanse (merket med gul i bildet) med en utvendig diameter på 32 mm som plasseres over gaffelens styretube og kompromitteres på headsetet med en kompresjonsbolt.
HIC-kompresjon er relativt billig. Imidlertid vil det på grunn av behovet for en oversized stang og klemme være dyrere og tyngre enn f.eks. ICS. Likevel er dette kompresjonssystemet stabilt og fungerer godt for å gjøre triks.
Sparkesykkel Kompresjonssystem/HIC distansetyper
Se komponenter
Det er forskjellige typer HIC-kompresjonsdistanse. Det som alle distanser har til felles, er at de trykkes ned på klemringen og har et solid grep om gaffelen.
Sparkesykkel Kompresjonssystem/HIC anbefalt lengde på gaffel
Sparkesykkelkomponenter bestemmer lengden på gaffelen.
Dekk fra forskjellige merker har headtuber med forskjellige lengder. Samtidig bestemmer headsetet lengden gaffelen må passere. Derfor kommer gaffelene med forskjellige lengder på styretube. Det betyr at noen gaffeler vil passe bedre til noen dekk med HIC-kompresjon enn andre.
Vi anbefaler at gaffelens styretube har en lengde på minimum 4,5 cm over headsetet. Noen HIC-distanse er over 7,5 cm i høyde, noe som betyr at du får en høy klemme med mye styrke for å sikre stangen på gaffelen, og derfor får du en solid sparkesykkel. Grunnleggende sett er dette kompresjonssystemet veldig sterkt og fungerer godt med større ryttere som har møtt tidligere problemer med sparkesykkelforsterkning.
Sparkesykkel Kompresjonssystem/IHC (Integrert Headset Kompresjon)
IHC fungerer som HIC bortsett fra det faktum at IHC er laget for standard stenger med sprekker. IHC fungerer når en distanse med en utvendig diameter på 28 mm monteres på gaffelens styretube og trykkes ned mot headsetet ved hjelp av en kompresjonsbolt. IHC er rimelig og veier ikke mye. Derfor brukes det på de fleste komplette sparkesykler av en viss kvalitet. Din sparkesykkel vil dra nytte av dette kompresjonssystemet da det er robust og lett.
Sparkesykkel Kompresjonssystem/SCS (Standard Kompresjonssystem)
SCS (Standard Kompresjonssystem) ble oppfunnet av Proto (patentert). De fleste innen sparkesykkelmiljøet oppfatter dette systemet som overlegent i forhold til andre systemer, mens andre peker på svakheter.
SCS er et system som kombinerer klemmen og kompresjonssystemet. Den nedre halvdelen av SCS-klemmen plasseres over styretuben på gaffelen. Den nedre delen av stangen glir inn i den øvre halvdelen av klemmen (som sett på bildet).
Grunnen til at dette systemet er overlegent, er at det ikke er behov for sprekker i nedrøret. På den måten er en svakhet i stangen fjernet.
Noen SCS-klemmer kan bare brukes med standard 32 mm. Andre leveres med en distanse som kan fjernes slik at den passer til oversized- og aluminiumstenger på 35 mm.
Sparkesykkel Kompresjonssystem/SCS Klemmehøyde
Se Klemmer
SCS-klemmer kommer i to høyder. Ditt valg avhenger av gaffelens lengde (lengden på styretuben), headsetet og dekket du har. Les følgende for våre anbefalinger om lengde på styretuben.
De to størrelsene på SCS-klemmer er: 3” og 4” (3” klemmer refereres til som 'Baby SCS')
Sparkesykkel Kompresjonssystem/SCS anbefalt lengde på styretuben
Dekk fra forskjellige merker har forskjellige lengder på styretuben. Samtidig bestemmer headsetet lengden gaffelen må passere. Derfor har gaffeler fra ulike merker forskjellige lengder på styretube. Det er derfor noen gaffeler vil passe bedre til SCS-kompresjon enn andre.
Vi anbefaler følgende retningslinjer for å bestemme lengden på styretuben:
3” SCS-klemmer: minimum 3,2 cm og maksimum 3,5 cm over headsetet
4” SCS-klemmer: minimum 3,8 cm og maksimum 4,8 cm over headsetet