Surf Feel / Carving:
Carving er en unik kjørestil innen longboarding som ligner vanlig surfing på vannet. Ved carving presser du kroppsvekten vekselvis mot hælen og tåen, slik at du ender opp med å skate i et "S" formet mønster eller en myk bølgeform. Når du har lært å carve riktig, vil du oppleve ekstremt god kontroll over boardet ditt.
Cruising:
Cruising er trolig den mest avslappende formen av longboarding det er. Det handler generelt om å gå ut og nyte verdens skjønnhet og ha det gøy. En god cruise tur innebærer vanligvis mye carving i alle slags hastigheter, samt noen freeride og fart sjekk. Det kan også være når du bruker boardet som transport, til skole eller på jobb. Det er egentlig ingen grenser i cruising.
Freestyle:
Freestyle longboarding består i stor grad av tekniske triks. Mange av disse triks er inspirert av de klassiske og tradisjonelle triks vi kjenner fra vanlig skateboarding. Disse er vanligvis triks hvor du poper brettet av jorden og gjør mye flips og spinn.
Long distance push:
Long distance push er en kjørestil som, som navnet antyder, handler om å kjøre lengre avstander av gangen. Kjørestilen krever et board med et komfortabelt oppsett og god ytelse, så det er behagelig og effektivt på de lange turene. LDP-boards er vanligvis svært nær jorden, slik at skateren kan skyve den opp fra jorden uten å dyppe veldig mye.
Downhill:
Downhill er en veldig teknisk høyhastighets kjørestil som krever at du er ekspert på longboarding, da det ellers kan være ekstremt farlig. Det består av å kjøre nedoverbakke på fjell, racerbaner eller lignende, mens du glir side til side og spiller med hastighetene.
Lengde:
Lengden på longboard-dekk har stor innflytelse på longboardets kjøregenskaper, og hvor stabil du står. Lengre longboards er vanligvis lettere å stå på enn kortere longboards, da dette gir deg et bredere fotspor. Vanligvis kalles longboards med en lengde på 0 - 32 "mini cruisers, mens longboards med en lengde på 33" - 37 "er kjent som små longboards. Begge størrelsene passer best til cruising og transport. Litt lengre boards med lengder på 38 "42" er de vanligste longboards og de passer best til carving, freeride og freestyle. De lengste longboards varierer fra 43 "- 48" og kalles store longboards eller dance boards. De kan brukes til både carving, crusing, freestyle og downhill.
Bredde:
Longboardbredden din avhenger av fotstørrelsen. Du må ha plass på longboardet til ens føtter. Det vil si at har du store føtter, trenger du en bredere longboard. Hvis du vil utøve triks og manøvrer på longboarden din, er bredere longboards vanligvis bedre egnet.
Akselavstand:
Avstanden mellom de to trucks på longboardet kalles akselavstanden. Akselavstanden til truksene påviker i stor grad hvor skarp du kan dreie på longboardet ditt. Med en kort akselafstand vil longboardet kunne dreie skarpere og med en lengre akselavstand vil longboardet ikke dreie så skarpt. På den annen side gir en lengre akselavstand høyere stabilitet. Hvis du ønsker å bruke longboardet til å cruise, carve eller kjøre downhill vil en bred akselavstand være optimal, mens en kort akselavstand vil være bedre for freestyle og bykjøring, hvor du gjør mange små aggresive svinger og retningsskift.
Deckmateriale:
Materialet som decket er laget av, bestemmer hvor fleksibelt, slitesterkt og hvor høy kvalitet longboardets deck er i. Hvis du er ute etter et fleksibelt longboard deck, er bambus et veldig fleksibelt materiale, men ikke spesielt holdbart. For et slitesterkt materiale vil en longboard deck laget av kanadisk lønntre bli bedre. Imidlertid er det en metode for å styrke holdbarhet eller øke stivhet. Dette betyr at det for eksempel kan være lag med glassfiber eller karbon tilsatt i materialene. Tykkelsen på disse lagene gir en deck mer holdbarhet eller stivhet. Mange forskjellige kominasjoner av materialer kan gjøres for å få det aller beste longboard for som skal bruke den. De bedste materialene er kanadisk lonntre kombinert med enten karbon eller glassfiber. Av dårlige materialer finnes genbruk tre, som ikke har noen fleksibilitet. Videre er det kinesiske lønntre, som ikke er av mye høy kvalitet og som ikke har mye fleksibilitet. Generelt måler du kvaliteten på treet av hvor mange kviste og urenheter der er i treet. Ved første sortering av treet får du bra, rene tre uten kviste og uten svakeheter og oppnå best fleksibilitet og ytelse av longboardet.
Konkav:
Konkav er en invertert kurve som strekker seg fra kant til kant av longboardets dekk overflaten. Hele punktet med konkav er å gi boardet en bedre reaksjonsevne ved å trekke opp kantene på boardet slik at de er tett under skaterens føtter. Generelt gir konkaven deg klarere og bedre grep når du skater.
Fleksibilitet:
Fleksibilitet er et uttrykk som brukes til stivhet av decket. For longboards som er stivere, er styringen generelt forbedret. På samme måte øker kontrollen og stabiliteten også. Omvendt har fleksible longboards redusert stabilitet, men også en bedre og mer behagelig kjøreopplevelse. Longboards med mye fleksibilitet er best egnet for carving, freeride og cruising. På den annen side er stive longboarddeck bedre forl downhill og freestyle.
Deck form:
Der finnes mange typer longboard deck. En av dem kalles Twintip. En longboard som er Twintip har en symmetrisk design, dvs. begge ender er de samme så longboardet kjøre bra begge veier. Derfor er en Twintip longboard spesielt egnet for freeride, bykjøring og freestyle. En annen deck design for longboards er Directional. En directional longboard er spesielt egnet for downhill eller surfskate. Du får høyere performance ved en directional, men du kan ikke kjøre begge veier på et directional longboard.
Vekt:
Vekten av longboardet. For at du skal kunne kjøre og gjøre triks og andre vanskelige longboard manøvrer som sliding og aggresiv kjøring med rask retningsskift, bør longboardet ditt ikke være for tung. På samme måte bør longboardet ditt ikke være for lav i vekt, da lette longboards ofte har lavere holdbarhet og lettere å bryte.
Hjulkant:
Hjulets kanter spiller en rolle for egenskapene. Hjul som har rundkanter er best egnet for kjøring av gater og ramper. Hjul med kantede kanter, er bedre egnet for longboards som skal bli brukt som transportmiddel. Generelt anbefales det at kjøre du freestyle, så må dy bruke harde, små hjul med runde kanter. På den annen side, vil du bruke longdboardet ditt for freeride eller cruising, myke store og kantede hjul være det beste valget.
Hjul diameter:
Hjulstørrelsen avhenger mye av ditt valg av kjørestil og hva du vil bruke longboardet ditt til. Med større hjul bliver komfort, fart og greb forbedret. For mindre hjul økes manøvrering og trickytelse. For bredden gjelder det samme, jo bredere hjulene er, jo bedre blir komfort,fart og greb. Det samme gjelder igjen at, de smalere hjulene er bedre for manøvrer og triks.
Hjulhardhet:
Man får hardheten på hjulene ved hjelp av durometer skalaen. Skalaen variere fra 0 - 100A. Her er null den mykeste og hundre den hardeste. For myke hjul forbedres komforten da hjulene vil kunne få innslag fra, for eksempel små steiner på veiene, mye bedre. De harde hjulene holder imidlertid hastigheten betydeligt bedre og tillater også slip fra jorden.
Her er noen eksempler på forskjellige hardheter av hjul som du vanligvis ser på longboards.
Hjulene fra 78a-80a gjør turene jevne mens du holder et godt grep på jorden. De er perfekte for allsidig kjøring.
Hjulene fra 81a-83a er raske og har liten motstand mot jorden. Imidlertid vil disse hjulene vare lenger enn myke hjul og fungere godt med skatere som leter etter mer avanserte ting.
Hjul med en hardhet på 84a-86a er ganske harde og derfor ikke så godt grep på jorden. De ruller super fort og er lett å slide på, men ikke så behagelige som myke hjul.
Hjul med en hardhet på 87a og opp er veldig harde og har derfor nesten ingen grep. De er gode til mer tradisjonell skateboarding.
Kulelager:
Du deler kulelager i ABEC og gir dem et tall som verdi. Jo høyere verdien, desto høyere er kulelagerets kvalitet. Det vil si at kulelager med ABEC-7 er bedre enn kulelager av ABEC-5. Generelt er kulelager av høy kvalitet egnet for raskt tempo. Bushings kommer også i forskjellige kvalitetsnivåer, men noen bushings typer vil også være mer egnet for forskjellige kjøreformer.
Truck Størrelse:
Det finnes flere forskjellige former og størrelser på trucks. Det større av typen er betydeligt bedre for cruising. Mens de små typer av trucks er egnet for manøvrering, tricks og freestyle kjøring.
Truck montering:
Der er to måter å montere trucks på. En kalles for toppmounted, noe som betyr at trucken er montert på undersiden av longboardet. Dette er smart i den hensikt å unngå å ha trucken i veien for ens føtter på longboardet, når man skater. Imidlertid har stabiliteten blitt noe mindre. Denne typen av trucks er vanligvis brukt av de som ønsker å kjøre freestyle eller cruise. Den anden metoden kalles drop through og monteres slik at trucken går gjennom longboardet. Dette øker stabiliteten på grunn av det lavere tyngdepunktet. Men noen tror at trucken kommer i veien for ens føtter på longboard. Denne typen trucks kan brukes til alle kjørestiler. Begge typer montering har sine fordeler og ulemper, men det avhenger mye av hvilke kjørestiler du kjører og hvor tekniske de triksene du lager er. Hvis du er snowboarder eller surfer og vil ha samme følelsen på longboard, så se etter en drop- through truck. Men hvis du er ute etter maksimal hastighet og god reaksjon, skal du ha en top-mounted truck.
Grip tape:
Grip tape er tilgjengelig i mange forskjellige typer grovhet. Jo grovere grip tape, desto fastere står du på longboardet ditt. Men med grovere typer grip tape kompromitterer man levetiden til ens sko, som de blir slitt ned av grip tapen med tiden. Som sagt er det forskjellige typer. En av dem kalles clear sand grip tape, som er et lag av gennemsigtig epoxymaling med sandkorn i, slik den blir så grov som sandpapir. Denne type grip brukes ofte hvis du vil se treet gjennom griptapet. I tillegg finnes det også en mer vanlig grip tape, som er en slags grov sandpapir med klistremerker på baksiden, slik at du kan feste den til longboardet. Grip tape er påkrevd på longboard for å kunne stå fast.