Guide til kjøp av Longboards

Longboarding har blitt svært populært de siste årene. Både gutter og jenter kan ri på longboard, og både barn og voksne kan finne mange morsomme timer med disse store skateboards. Avhengig av hvilken type skater du vil være, velg riktig oppsett for deg. Nedenfor vil vi prøve å gi deg et bedre innblikk i longboard-verdenen. Ta en ta en titt på alle våre komplette longboards som kan kjøpes her hos nettbutikken.
 

Hvordan kommer jeg i gang med longboarding?

Det enkleste er å kjøpe en komplett longboard. En komplett longboard er en ferdig longboard som er klar til å kjøre så snart den er pakket ut. Du kan også kjøpe deler (komponenter) separat - for eksempel kan du bare kjøpe longboard deck, og selv sette på hjul og trucks. Du må også huske beskyttelsesutstyr. I det minste trenger du en hjelm, men vi anbefaler også knebestyttere og håndleddsbeskyttere.

Vi har alle en dominerende bein. De fleste av oss er høyre ben, og derfor foretrekker å kontrollere med dette benet. Longboarding og skateboarding kalles Regular Footed hvis favorittposisjonen din på brettet er med venstre fot fremover. Omvendt kalles det Goofy Footed, hvis du foretrekker å ha ditt høyre ben fremover. Hvis du skater motsatt din favorittposisjon, kalles den switch.
 

Riding styles

Som nevnt ovenfor er det forskjellige longboard-disipliner - vi kaller dem også for forskjellige riding styles.
En forutsetning for å forstå følgende er at du er kjent med noen viktige konsepter i skateboarding og longboarding. Her vil vi kort forklare noen av de viktige tingene du bør vite om:
Pushing er når du skyver foten langs jorden som en form for fremdrift.
Pumping er rask og styrt sving som har som mål å generere hastighet uten å presse (push).
- Sliding: Her dreier du og boardet ditt sidelengs mens du kjører med høy hastighet til hjulene mister grep. Dette er grunnlaget for freeride kjøring.

Carving: Longboards brukes til å lage store eller skarpe svinger, som snowboards og noen ganger surfbrett. Når du gjør en stor sving nedover bakken, kan du holde hastigheten nede - akkurat som du holder kanten på snowboards.

Cruising: på longboard er hvordan det høres ut - morsomt og rolig kjører gjennom byen. Cruising Longboards er vanligvis brukt til allround skating som transport og moro.

Downhill: Longbards brukes til høyhastighets og høyt avansert longboarding som vanligvis utføres på designløpskurs områder eller bakker. Du kan ikke snakke om downhill longboarding, uten å nevne drifting. Drifting er en kontrollert slide måte for å senke hastigheten, for å holde en linje rundt i en sving.

Freeride: longboards brukes til tekniske slides som utføres raskt etter hverandre. Disse slides kan oppfattes som en serie triks med brettet på jorden, og utføres ofte med forskjellige hastigheter.

Freestyle: longboards brukes til tekniske triks basert på tradisjonelle skateboard triks. Disse triksene er vanligvis initiert av brettet 'poping', så det er fritt fra jorden og deretter utført flips og spinn. Manuell er et enkelt knep hvor vekten sitter på en kicktail og du kjører på for- eller bakhjul - kan også kalles "wheelie" (i skateboard-verdenen kalles det en "manual"). Når du utfører trikset på forhjulet, blir det referert til som en "nose-manual".

Long Distance Push (LDP) er en stil der longboard-oppsettet er designet for å gi maksimal komfort og ytelse når du vil kartlegge en svært lang avstand. Dette skjer ved å skyve brettet fremover med foten. Ideelt sett vil LDP-brettene være svært lave til jorden, og dermed redusere høyden til en rytter som må senke foten når du trykker brettet fremover.
Pack-skating i en lite gruppe ryttere, generelt med høye hastigheter. Tillit til skatere rundt deg er en nøkkelfaktor i pack-skating,
Slalom er en racing stil på et kortere brett, hvor rytteren svinger inn og ut mellom flere kjegler med relativt høy fart.

Kort 'break down' av delene på en komplett longboard

I tillegg til selve decket består en komplett longboard av de tre hovedkomponentene - hjul, trucks og kulelager. Vår komplette longboard er standard med komponenter nøye utvalgt for å gi boardet spesifikke funksjoner som samsvarer med longboard disiplin der er ment.
 

Longboard dele / DECK

En longboard deck er laget av tre. Antallet Ply / Plies indikerer mengden av lønn, bambus eller glassfiberfinér (ark), styrets struktur består av. Laminering er limet som holder brettens finér sammen. Plattformen er det effektive området på et deck hvor føttene kan plasseres under kjøring. Betydningen av lengden på et dekk overskrides ofte, da det faktisk er avstanden mellom hjulene - akselavstanden (wheelbase) - det er viktig for styrets evne til å svinge. Vi har laget et enkelt bord her som kan hjelpe deg som en guide til lengden på longboard:
– 70 cm (- 20″) Transport, Cruising
70 – 95 cm (28″ – 38″) Carving, Freestyle
95 – 107 cm (38″ – 42″) Freeride, Carving, Downhill, Sliding
107 – (42″ -) Cruising, Downhill, Sliding

Flex kan være din venn eller fiende! Et fleksibelt bord er flott for carving og introduksjon til slides ved lavere hastigheter. Flex bidrar også til å gjøre turen mer komfortabel og absorbere grovhet på overflaten. Men siden flex er reduksjonen av stivhet og stabilitet, er det ingen anbefalt bruk av flexybrett med høye hastigheter.

 

Longboard dele / DECK FORM

Et board med retningsform er asymmetrisk og kalles "directional". Disse brukes ofte til høyhastighets ridning og racing hvor det ikke er behov for å kjøre en switch eller "bakover". Et symmetrisk brett er formet på samme måte i begge ender og kalles ofte som "twintip" longboards. Det lar deg kjøre boardet i begge retninger. Godt å kjøre switch! Kicktails er opp og ned neser eller haler på et brett. Det gjør at en skater kan pope brettet fra bakken for å utføre manøvrer i luften. De er også vant til å utføre manualer og en serie freestyle-triks.

Udskæringer (cutouts): Setter ofte på twintips, hvor dekk er formet slik at hjulene har mer plass når de snu. Cutouts hjelper til med å unngå "wheelbite" - betegnelsen at hjulene treffer bunnen av dekk og gjør at du stopper opp mens du flyr fremover! Wheel-wellsEt område på deck, like over hjulene som tillater clearing (rom for trucks å rotere, uten wheelbite). Wheel-wells  er ofte bare "hull / buer" som glides inn i dekk.  Gas-PedalsOmråder på deckkanten er slipt  i en vinkel som gjør at skateren kan holde et trykk på kanten med foten. De hjelper føttene til å få mer grep på sidene av longboard når du vil starte et slide.
Fra siden kan en longboard profil / form også være forskjellig;
- CamberDette finnes vanligvis bare på longboards med flex. Decket buer (omvendt "U-form") litt oppover i midten, ser på profilen fra nesen til halen. På denne måten kan fleksible boards bøye / skyve ned til jorden (bunnen ut).
- RockerDecket buer ("U-form") litt ned i midten når du ser profilen fra nesen til halen. Dette gir en mer ergonomisk korrekt posisjon på boardet. Det gir deg også en følelse av retning, uansett hvilken vei du kjører på boardet ditt. Bra for freeride kjøring!
- Drop Down PlatformEt toppmontert board hvor plattformen er lavere enn truckmonteringen. Dette senker tyngdepunktet og gir mer stabilitet og lettere glidning.
- WedgedDecket er også senket i midten (i likhet med dropped dekk), men trucks er montert på deckets buede nese og hale. Dette gir god respons og ideell for cruising, carving og et lite freeride.
Konkav er den U-formede bøyen til brettet, som kan ses fra side til side. Konkav hjelper med å holde boardet under føttene og skaper en følelse av å være "låst"!
W-KonkavDette er en ekstra høyderyg, og danner dermed en W-formet bøye av boardet, som kan ses side om side. Det skaper lomme for føttene og / eller tærne som kan brukes i downhill eller freeride kjøring for å hjelpe deg med å styre bordet ditt, låse deg selv og gi deg en følelse av hvor føttene dine er uten å se ned .
3D Konkav: En form for konkav, vanligvis funnet over et boards wheel-wells. Det skaper boblignende formasjoner, slik at du kan presse føttene opp for mer følelse, bra for freeriding eller downhilling.

Longboardets monteringskomponent "TRUCKS"

Trucks er betegnelsen på komponenten som monterer hjulene og decket, og gjør det også mulig å dreie på longboard. Nedenfor beskriver vi hvordan de ulike delene av trucks selv betegnes.
 

Longboard dele / TRUCKS

Base-plate: Den delen av trucks med hullene inn slik at du kan montere den fast på decket- stykket som kommer i direkte kontakt med deck.
hanger: hangeren holder truckens aksel og er montert i truckens base-plate.
Aksel: Akselen løper gjennom truckens hanger og er den delen som hjulene er montert på.
Kingpin: Dette stikker ut av base-platen og går gjennom hangeren. Det gir dine trucks et sentralt punkt, som deres drei er basert på, eller rettere, truckens bevegelsesakse.
Bushing seat: Dette er området i truck hangeren hvor bushings skal sitte.
Pivot CupDenne lille koppen passer inn i truckens base-platen og lar hangeren svinge jevnt, men forblir stabil.
Speed ​​Rings: Disse små skiver er plassert på begge sider av hjulet når de er festet til trucken. De lar deg stramme akselmutrene dine uten å skade lagrene dine.
Konvensjonelt (tradisjonell): Standard gate og pool skateboard trucks. Nylig har folk brukt store konvensjonelle / tradisjonelle trucks til freeride og downhill oppsett.
Reverse Kingpin: Denne typen trucks er standarden i longboarding. Kingpin møtrikken sitter på utsiden av hangeren og er mer stabil, men gir fortsatt en større svingradius.
Grader: Vinkelen på truckens kingpin kan gjøre en stor forskjell. Jo høyere vinkelen er, desto større er trucken på vinkelen. Jo mindre desto mer ideell er trucken for høyere hastighet kjøring.

Løse Trucks: "Loose" er begrepet som brukes til å beskrive trucks som er satt opp for maksimal sving.
Trang Trucks: "Tight" er begrepet som brukes til å beskrive trucks som er satt opp for å ha begrenset sving.
Presisjon: CNC utskårne aluminiumstrucks er så presise at det er absolutt ingen slør eller feil på truckens konstruksjon. Alvorlige downhill ryttere bruker ofte disse moderne underverkene!
Rake: Dette brukes til å beskrive hvor mye følelsen av en truck vil forandre seg hvis du setter truckens hanger omvendt.
Fjærer: Trucks med fjærer bruker ikke en tradisjonell bushing kombinasjon som deres type spenning. De bruker fjærer og anses å være "selvsentrerte". De er gode for slalomkjøring, men er ikke så stabile ved høye hastigheter.

Longboard dele / TRUCK MONTERING

Topmount Longboards er utstyrt med trucks som et tradisjonelt skateboard. Dette betyr at hardware er montert fra toppen av deck mens trucken er montert på undersiden. Topmount longboards gir mest grep og brukes ofte til downhil riding.
Drop-Thru  Longboards er en type dekk hvor en utskjæring er laget slik at trucks kan monteres gjennom deck. Trucken må skilles og basebladene (base-plate) festes på toppen av deck mens hangeren og resten monteres på trucken fra undersiden. Dette senker tyngdepunktet av boardet og gir mer stabilitet.
Dobbelt-Drop Longboards  kombinerer begge dropped plattform med drop-through truck montering system. Doble-drop longboards er svært lave til jorden, og brukes ofte i langdistansepush eller høyt teknisk doenhill riding.

Longboard dele / TRUCK BUSHINGS

99% av bushings er i dag laget av kjemisk uretan, hvis hardhet måles på durameter skalaen. Formen på en bushing har betydning for truckens evne til å snu.
Den tradisjonelle (konvensjonelle) bushing oppsettet består av en kort cone bushing som sitter på oversiden av truckens hanger og en høy cone bushing plassert på undersiden av truckens hanger. Dette oppsettet brukes i street style trucks. Nedenfor vil vi forklare hva cone og barrel-bushings er!

Barrels: tønneformede bushings er gode for downhill og høyhastighets riding fordi deres form skaper mer materiale i et "truckbushing seat" og begrenser enkel manøvrerbarhet - noe som betyr mer stabilitet.
Stepped-Barrel: Disse er flotte for downhill og høyhastighets ridning. De er veldig stabile og fjerner en stor grad av uregelmessighet. Deres utseende er veldig tydelig. De hakker frem og tilbake i et tykkere område og noen ganger tilbake i et mindre område igjen. Cones: Kjegleformet bushings som ikke begrenser manøvrerbarheten til trucksne dine. De er gode for carving og cruising oppsett.
Stepped-Cone: En gjenget kjegle synker inn i et truckbushings seat som reduserer uønsket bevegelse. De er gode på høyhastighets freeriding.

Cupped washers: Skiver går ned på sidene av bushing for å begrense hvor mye bushings kan bevege seg. De vil bidra til å redusere svingradiusen din eller øke stabiliteten generelt.
Flatskjerm-plater: Skiver som ikke begrenser bevegelse av en bushing.
Skateboard truck bushings

Longboardet skal kunne rulle! HJUL og KULELAGER

Alle longboardshjul er i dag laget av uretan. Veldig billige longboards kan ha hjul laget av PVC. Hardheten til kjemisk stoff uretan beregnes på durameter skalaen. Det er tre skalaer som primært brukes A, B og D (B og D skalaer brukes vanligvis bare i svært hardt skateboardhjul). Nesten alle longboard-hjul vil bli vurdert på A skala og de vanligste durometerene varierer fra 78a til 84a.
 

Longboard dele / HJULKONTAKTOVERFLATE

Kontaktoverflaten på et longboards hjuler den delen av hjulet som stadig er i kontakt med asfaltflaten. Området er ofte forbundet med hjulets bredde. Kontaktflaten kan være stone-grounded, noe som egentlig bare er et begrep at overflaten er slitt litt allerede fra produsenten. Dette gjør hjulet glatt bedre fra start til slutt.

Coning: Dette kan oppstå på hjul som stadig blir brukt. Dette betyr at hjulene blir kjegleformet.
Flat-spots: Flatte områder vises på hjulene dine når du skyver 90 graders vinkel. Når du passerer 90 grader, stopper hjulet roterende og vil bare bli trukket ned på ett sted, noe som gir et flatt område. Ingen liker flat-spots!

Longboard dele / HJULKANTEN

Kanten av hjulet kan formes på forskjellige måter. Kanten kalles også hjulets "lip". Nedenfor forklarer vi hvilke forskjellige kanter fordeler av:

Hard Lip/Squared edgeDette betegner hjul med en hard og kantet kant. Disse hjulene har maksimalt grep, og er ideelle for downhill eller høyhastighets riding.

Round-Lip/Rounded edgeDette er når "leppen" eller kanten av et hjul er avrundet. Dette kan gjøres for å senke grepet, noe som gjør det lettere å begynne å slide. Disse er ideelle for freeride kjøring og sliding.

BevelMindre om det avrundede hjulet, og har også som mål å gjøre det lettere for hjulene å glide. Kanten er imidlertid ikke avrundet, men direkte kuttet av, slik at hjulet mens det er slitt vil holde en kant.

Longboard dele / HJULKJERNEPLASSERING

Området på hjulet som holder lagrene, kalles hjulets kjernen eller hub. Hjulkarakteristikker avhenger mye av hjulets plassering. Nedenfor vil vi forklare betydningen av de ulike kjerneposisjonene:

Center-Set: En senter-sett kjerne ligger midt i midten av et hjul, med samme uretan på begge sider av senteret. Det gir mest mulig grep fordi det maksimerer mengden uretan som brukes på hver side av kjernen.

Side-Set: Kjernen til et sidehjul vil bli satt til siden. Det gjør det veldig enkelt å sparke inn i et slide. Med disse hjulene er det faktisk ikke mye uretan som berører jorden under slides.

Off-Set: En off-set kjerne er litt utenfor sentrum i et hjul og har den perfekte mengden grep og glid. Den har mer grep enn et fullt sidehjul fordi det bruker mer uretan (uretan i kontakt med bakken når du svinger eller glider). Det bruker imidlertid ikke så mye uretan som et seteretthjul, noe som gir maksimal grep. Off-set hjul kan brukes til nesten alt.

Longboard dele / KULELAGRE

Kulelagre er klassifisert i ABEC - som står for "Annular Bearing Engineering Committee". Denne gruppen av ingeniører utviklet et rating system for en lager nøyaktighet som er blitt akseptert over hele verden. Høye verdier betyr ofte glatte hjul - men er ikke en garanti. Ikke alle selskaper velger å få sine produkter vurdert av ABEC. Et eksempel er selskapet Bones, som gjør noen av de beste konkurrentene innenfor lagre i verden. De fleste kulelager vil bli laget av stål. De ruller godt, er relativt billige og veldig holdbareKeramiske kuler i kulelagre er enklere å bearbeide enn stålkuler, og derfor et mye mer presist materiale til form. Keramiske kulelagre blir ikke oppvarmet som stållejer, og er ideelle for høyhastighet, langdistanse, downhill.
Sveitsiske lagrene som er kjent for sin utrolige presisjon. Mer presisjon betyr mindre konstruksjonsfeil og mindre sjanse for unødvendig friksjon!

Kuler: lagre har en rekke kuler inne i de som er sikkert inneholdt i en sammenhengende enhet som kalles cage, casing eller CmsContainer.
Inner race: Dette er den lille ringen på innsiden av lageret som løper rett rundt akselen på trucken din.
Outer Race: Dette er den ytterste ringen på leien din som bidrar til å holde alt på plass.
Casing: Skapet holder kulelager på plass.
Shield: shields er de fargede rundbeskytterne på utsiden av lager, som vanligvis har noe skrevet på den. Men de er ikke bare til dekorasjon! De holder innsiden av laget beskyttet mot lim og smuss, som på en eller annen måte alltid finner en vei inn i lagrene. Shields er nøkkelen til å ha et langt liv på dine lagre. Noen lagre vil ha et skjold på begge sider av lagren. Begrepet for disse lagrene er "double shielded".
Avstandsstykker (spacers): Spacere ble opprinnelig konstruert for å unngå at hjulene svingte på akslene. De passer inn i hjulkjernen mellom lagrene dine og lar deg stramme akselmutrene ytterligere for å oppnå mykere kjøring, glattere slides og mer sikkerhet generelt. Innebygd: Innebygde lagre er lagre med avstandsstykker og speed-rings bygget inn i deres design.

Her kan du kjøpe kulelagre i ABEC-7 til ABEC-11Vi i KiteNorge forsøker å ha noen veldig gode rullende longboards, skateboards, sparkesykler og pennyboards. Hvis du ikke er fornøyd med ditt produkt, vennligst kontakt oss via telefon eller e-post



TILBEHØR

Foot-stopper: Et element som kan festes på toppen av deck for å holde fremre eller bakre fot på plass. Høyhastighets ryttere bruker ofte disse.

Griptape: Det sandpapirlignende materialet som brukes på toppen av deckene dine, gjør at du ikke glir under kjøring.

Hardware: Boltene og mutrene som sikrer trucksne dine til dekk.

Nose / Tail Guards: En beskyttende "støtfanger" som festes til nesen eller halen på brettet ditt, som beskytter mot smashing mot harde gjenstander.

Risers: Disse harde plastbitene kan brukes mellom trucks og deck for å øke plattformens høyde. De er designet for å eliminere "wheelbite" når du kjører med større hjul eller løse lastebiler

Shock Pads: I utgangspunktet den myke versjonen av en riser som bidrar til å øke boardets høyde samtidig som støt og vibrasjon reduseres fra gaten.